Літературно-критичне обговорення антології "Реквізити"
13.04.2016
Квітневе літературно-критичне обговорення в рамках проекту «Сектор критики» було присвячено двотомній антології письменницьких інтерв’ю «Реквізити».
Літературознавці
описали концепцію видання, висловили свої узагальнення щодо його змісту. Віктор
Неборак зробив короткий екскурс в історію жанру письменницького інтерв’ю,
поділився власним двостороннім досвідом у цьому жанрі. Мар’яна Барабаш, чию
рецензію на «Реквізити» можна читати тут: http://zbruc.eu/node/50318, окреслила
коло авторів, розмови з якими представлено у двотомнику, звернула увагу на
цілий «роман епохи шістдесятництва» у ньому. Ігор Котик виокремив деякі
контрапункти у розмовах, тобто місця контрастів, протиставлень у різних авторів
або й суперечностей в
одного і того ж автора. Тарас Пастух зазначив, що у видання вкладено чимало любові та сил, однак,
на жаль, воно купюроване: окремі фрагменти
«не для преси» залишилися
неопублікованими. Також літературознавець подав два портрети Василя
Голобородька – один на основі власних розмов з письменником, а другий на основі
цієї книжки. Але найбільше уваги було присвячено Дмитрові Васильовичеві
Павличку. Жоден з учасників не зміг обійти увагою цього «духовного батька» Юрія
Іздрика або просто «хорошого поета», «епігона Франка» (В. Неборак). Згадувалося
про його історичні ролі та його виступ у розправі над Іваном Дзюбою (інтерв’ю з
Дзюбою – єдина у збірнику розмова з не-письменником – чи не найкраще у виданні),
було відзначено ставлення Павличка до молодших за себе авторів і його намагання
урівняти заслуги радянських класиків з авторитетом дисидентів, цитатами з
«Реквізитів» було доведено його принципову позицію у процесі реабілітації письменників-соцреалістів
тощо.
Богдан
Пастух висловив тезу про те, що цей двотомник, маючи місію утвердження
сучасного літературного канону, показує, наскільки велика естетична та етична
прірва існує між представленими в ньому персонами. Саме ці етико-естетичні
бінарні опозиції (з одного боку – Павличко, а з іншого – Голобородько і т. п.)
роблять цю книжку інтерв’ю цікавою та пізнавальною в плані історичної
ретроспективи.
І
останнє, процедурне питання. За більший, ніж президентська каденція, період
функціонування «Сектора критики», це перший захід, коли літературознавці не
мали навіть одного примірника обговорюваного видання (був лише один з двох
томів). У зв’язку із запровадженою в Україні оптимізацією діяльності
академічних інститутів науковці адаптуються до нових умов праці і позбуваються
традиції купівлі книжок та освоюють піратські чи може легальні методи здобуття
електронних версій видань. Наступного разу обіцяли розібрати два романи Василя
Рубана, видані під однією обкладинкою у видавництві «Ярославів Вал».