Презентація монографії Наталії МОЧЕРНЮК «Поза контекстом. Інтермедіальні стратегії літературної творчості українських письменників-художників міжвоєння»
16.03.2019
14 березня 2019 року в актовій залі Інституту Івана Франка відбулася презентація книжки Наталії МОЧЕРНЮК «Поза контекстом : Інтермедіальні стратегії літературної творчості українських письменників-художників міжвоєння» (Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018). Модерувала зустріч Алла ШВЕЦЬ, заступник директора з наукової роботи Інституту Івана Франка НАН України.
На початку усіх присутніх привітав директор Інституту Івана Франка НАН України, член-кореспондент Євген Казимирович НАХЛІК.
Алла ШВЕЦЬ вела презентацію у вільному форматі розмови-дискусії, висловлювання запитань та міркувань.
Модератор запросила Наталію МОЧЕРНЮК розповісти, як вона прийшла до теми інтермедіальності, що було для неї визначальним у доборі письменників-художників, про яких вона написала у своїй студії (Святослав Гординський, Іван Крушельницький, Володимир Гаврилюк, Василь Хмелюк, Галя Мазуренко, Оксана Лятуринська, Василь Масютин, Адальберт Ерделі, Олекса Грищенко).
Авторка підкреслила особливу вдячність своїм науковим учителям-наставникам (Нонна Хомівна Копистянська, Володимир Григорович Матвіїшин), тим, хто давав поради (Степан Іванович Хороб, Микола Миколайович Ільницький), допомагав відшукати потрібні мистецькі твори, зануритися в малярську тему (Роман Миронович Яців).
Наталія згадала про важливе коло подруг, колег, однодумців, спільні походи на виставки, пошуки нових ідей (так, ідея заголовка й оформлення обкладинки виникла на перегляді виставки "Мистецтво української діаспори", при спогляданні картини Христини Кудрик, канадійки українського походження, 1940 р.н., "Поза контекстом Ч. 4").
Світлана МАЦЕНКА, професор Львівського національного університету, зазначила, що книга Наталії МОЧЕРНЮК цінна тим матеріалом, який вона розглядає: книга про те, що під впливом таланту до образотворчого бачення світу – "через пензель", виробляється інша манера писання.
У монографії осмислено таке явище як подвійний талант, для української літератури це дуже важливо. "Інтермедіальність – трендова, поширена у наш час тема. Сучасна людина сприймає світ синтезовано ... Ті, хто хоче глибше вникнути в цю проблему зможуть отримати теоретичну базу і добре визначений категоріальний апарат".
Микола ЛЕГКИЙ, завідувач відділу франкознавства Інституту Івана Франка НАН України, запитав, чи автора враховувала досвід попередників художників-письменників і чи представлена у студії творчість Володимира Винниченка.
Тарас ПАСТУХ, завідувач відділу української літератури Інституту українознавства ім. І. Крип'якевича, поцікавився, як, на думку дослідниці, слід трактувати творчість письменників-не художників, письмо яких наснажене творами образотворчого мистецтва, та як авторка пояснює перехід Олександра Довженка від малярства до кіно.
Данило ІЛЬНИЦЬКИЙ, старший викладач кафедри філології Українського католицького університету, дослідник української літератури і теоретико-літературознавчого дискурсу міжвоєнного періоду в Галичині, відзначив важливість монографії, що долучає до "спільного знання і розуміння" мистецького середовища Львова і Галичини 20–30-х років ХХ ст.
Тамара ГУНДОРОВА, член-кореспондент, завідувачка відділу теорії літератури Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України, поділилася позитивними враженнями від обговорення монографії, підкреслила актуальність теми "нової вербальності" у ХХ ст., а також підтримала важливість товариства – кола однодумців для народження нових ідей і нових наукових досліджень.